Waarom je maar 5 mensen nodig hebt om een waardevolle Usability Test uit te voeren!

Blog summary:
Uitgebreide usability tests zijn een verspilling van tijd en geld. Met 5 gebruikers testen en zo veel korte tests doen als je je kunt veroorloven levert de beste resultaten op. Lees snel verder.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sommige mensen denken dat ‘usability testing‘ te duur en te ingewikkeld is, en dat het moet worden bewaard voor het occasionele web design project met een groot budget en een strakke deadline. Niets is minder waar! Usability tests die te gedetailleerd zijn, zijn een verspilling van tijd. Het testen van vijf gebruikers en het uitvoeren van zo veel kleine tests als je je kunt veroorloven levert de beste resultaten op. Start vandaag nog met het testen van je usability!

Increase in proportion of usability problems found by number of test users
Source: nngroup.com

De meest opvallende waarheid van de curve is dat nul gebruikers nul inzichten geven. Pas wanneer je gegevens van minstens één testgebruiker verzamelt, schieten je ‘insights’ omhoog en heb je al bijna een derde geleerd van alles wat er te weten valt over de bruikbaarheid van het ontwerp. Het verschil tussen helemaal geen en zelfs maar een klein beetje data is verbazingwekkend. Hopelijk twijfel je nu dus niet meer over het nut van ’testen’.

Met 5 gebruikers kun je dus gemakkelijk de usability van je website (en bijna al het andere waarmee we een interactie moeten aangaan) verbeteren! Omdat niet ieder bedrijf de luxe heeft om een usability tester in dienst te nemen is het handig om zelf te leren hoe je een usability test opzet. Hier schrijf ik meer over in het artikel ‘Wat is een Usability test, hoe doe ik een usability test?’.

Wat gebeurd er als je test met 5 gebruikers?

De eerste gebruiker zal je meteen al wat nieuwe dingen leren over het systeem, deze persoon kijkt namelijk voor het eerst naar de website waar jij al super vaak doorheen bent gegaan. Je krijgt dus inzichten van iemand die ‘voor het eerst’ naar je website kijkt. Wat valt hem of haar op? Je vraagt in de usability test altijd aan de persoon of hij hardop zijn gedachten wilt uitspreken. Je geeft hem een opdracht. Om meer te lezen over het opzetten van een usability test lees je mijn artikel hierover.

De tweede gebruiker zal sommige dingen hetzelfde doorlopen en/of doen als de eerste gebruiker. Je merkt dan dus de eerste overlap in de inzichten. Ieder mens is natuurlijk uniek en doet de dingen op zijn of haar eigen manier, dus zal er ook altijd wat nieuws uit de nieuwe test komen. Dus door de overlap zal de tweede gebruiker ook wat nieuwe inzichten brengen. Maar niet zoveel als de eerste testpersoon, er zal namelijk een overlapping plaatsvinden. Dit is ook terug te zien in de grafiek.

De derde (vierde, vijfde) gebruiker zal veel van de dingen doen die je ook in de eerste en tweede testronde terug zag. Sommige inzichten zul je dus twee of drie keer opschrijven. En ook voor deze gebruiker geldt weer dat er een paar nieuwe unieke inzichten naar voren komen. Weer een stukje minder dan bij de tweede gebruiker.

Herken je de trend al? Zodra je meer gebruikers toevoegt leer je steeds minder en minder NIEUWE dingen over de usability van je website, software of wat je dan ook aan het testen bent. Je krijgt slechts dubbel en dwars bevestigd waar het ‘fout’ gaat in de user journey. Daarom is het niet echt nodig om exact hetzelfde ding steeds opnieuw te observeren. Je zult ook na de drie a vijf users al jeukende handen krijgen en snel naar de tekentafel willen gaan om de usability problemen aan te pakken. Dit doe je door een redesign te doen van de elementen waar zij tegen aan liepen of die zij niet begrepen.

Al met al, na de vijfde gebruiker zul je vooral je tijd aan het verdoen zijn. Je zult steeds dezelfde dingen observeren, maar niet veel nieuwe inzichten vergaren.

Advies rondom usability testing

Wil je je laten adviseren rondom usability testing, een bruikbaarheidsonderzoek opzetten of een korte analyse laten doen? Ik, Jasper Koenen, sta voor je klaar om je te helpen.

Jasper Koenen

Jasper Koenen

Jasper Koenen is the founder of Koenen Design. With more than 4 years of experience in the field he crafts experiences for small and medium-sized businesses. In this way, a beautiful user experience is accessible for all.

Plan our meeting and:

  1. Significantly reduce your costs down the line by investing in UX design upfront
  2. Increase your conversions
  3. Increase your brand loyalty with UX design