UX Design wordt steeds relevanter in onze moderne wereld om iemand te laten zorgen voor de ervaring van eindgebruikers in uw software of website. Maar wat is UX Design? En waarom is het zo belangrijk?
Zoals ik al heb geïntroduceerd, staat UX voor user experience. Het belangrijkste doel van User Experience (UX) design is om een website naadloos aan te laten sluiten bij de verwachtingen en wensen van de eindgebruikers. Dit betekent dat een UX Designer onderzoek doet naar de eindgebruiker om te achterhalen wat hun doelen en verwachtingen zijn. Vragen die gesteld worden door UX Designers zijn;
- Is deze website waardevol voor onze klanten? Hoe biedt deze waarde?
- Levert onze website op een efficiënte manier informatie aan onze klanten, kunnen ze vinden wat ze zoeken?
- Bereiken gebruikers hun doelen?
- Bereiken gebruikers hun doelen ook op een manier die voor hen prettig is?
- Leveren we informatie op een manier die aan hun verwachtingen voldoet?
U wilt dat gebruikers bepaalde acties uitvoeren en bepaalde doelen bereiken op uw website. Het is daarom belangrijk dat de functionaliteiten van uw website en de emoties van de bezoeker samenkomen.

Wat doet een UX Designer?
De taak van een UX Designer is om de eindgebruikers van een product of bedrijf volledig te begrijpen. Een UX Designer moet in staat zijn om empathie te creëren voor de eindgebruiker.
Voordat we dieper graven, laten we proberen dit principe te begrijpen: “Empathie“.
Empathie is het vermogen om de gevoelens van een ander te begrijpen en zich erin in te leven. Het gaat erom je bewust te zijn van wat andere mensen doormaken en hun gevoelens te delen. Het werkt als een verbinding tussen jou en een ander individu. Empathie is wat je bedoelt als je zegt “jezelf in iemand anders zijn schoenen plaatsen”.
Een UX designer is een professional die gespecialiseerd is in het creëren van nuttige gebruikerservaringen. Onderzoek speelt hierbij een belangrijke rol omdat blijvende verbeteringen alleen kunnen worden gemaakt door in de huid van consumenten te kruipen en zo een gevoel van empathie voor hen te creëren.
UX-design is niet alleen voor websites en apps; het kan ook worden gebruikt om het ontwerp van (offline) producten, diensten en zelfs klantenzorg te verbeteren.